Články

 

Model motorového vozíku Tatra Vm 14/52

  Š.P.D.

Na 4. Parní Olympii nás navštívil pan Krmela, který nabízí modely motorového traťového vozíku (drezíny) Tatra Vm 14/52 pro zahradní měřítko G zhotovený z dílů vytvořených FDM 3D tiskem. Protože tento typ drezíny se mi líbil, rozhodl jsem se pro její stavbu a objednal vytisknuté díly na stavbu drezíny a přípojných vozíků.

Předlohou modelu se stal motorový vozík Vm 53 279 provozovaný u JHMD. Tento vozík vznikl přestavbou ze dvou značně zchátralých kusů a má poněkud nestandardní tvar kabiny. Protože většina zachovalých drezín tohoto typu nese značné prvky originality, nevadí to ani v případě tohoto úzkorozchodného typu.

Nákup dílů na model proběhl prostřednictvím e-shopu bez problémů a všechny díly přišly pečlivě zabalené. K sestavení postačují fotky kompletních modelů a modelářova představivost. Na webu pana Krmely je i stručný popis stavby a fotografie předlohy. Je však vhodné prohlédnout si i několik dalších podobných reálných strojů, zvláště, pokud bude model vybaven detaily, které stavebnice neobsahuje.

Díly, které obsahovala stavebnice, jsou na následující fotografii.

Díly stavebnice motorového vozíku Tatra Vm 14/52

Díly jsou vytisknuty přesně a většinou pasují bez větších úprav. Přesto vzhledem k technologii tisku je potřeba většinu dílů přebrousit do hladka a odstranit nemodelový dezén. Na některých dílech však dezén můžeme v určité míře ponechat, čímž se imituje patina starého kovu apod. Jediný díl, který se vyloženě nepovedl, je střecha kabiny. Díl je natolik prohnutý, jak je patrné na další fotografii, že je nutné střechu vyrobit znovu. Díl jsem zbrousil, střechu vytvořil z tenkého plechu, kterou poté nalepil na zbroušený díl.

Prohnutá střecha

Před lepením je vhodné díly opracovat, přebrousit a převrtat otvory pro osy náprav a LED světel. Pro lepší chod náprav jsem použil mosazná ložiska vlepená do kulis náprav. Motorizace je individuální záležitostí modeláře a závisí na dostupnosti vhodných dílů, především převodů. Lze např. použít převody ze serva nebo plastová kolečka s větším modulem z CD mechanik, která jsem zvolil pro svůj model. Pro pohon jsem použil motorek s převodovkou, který je dostupný např. na dx.com. Nejedná se o příliš kvalitní produkt, převodovka trochu hází, ale pro účely pohonu drezíny postačuje. Cena je příznivá a převody jsou chráněny krytkou. Celkový převodový poměr je zvolen tak, aby maximální rychlost modelu odpovídala přibližně reálné provozní rychlosti drezíny. V palivových nádržích umístěných u hnané nápravy jsou olověná závaží pro lepší adhezi modelu.

Pro napájení je použit LiPol akumulátor. Běžně jsou za dobrou cenu dostupné náhradní akumulátory do mobilních telefonů, které obsahují i ochranný obvod PCM. Použil jsem nový akumulátor Nokia BL-4C 950 mAh z oficiálního prodeje. Nedoporučuji používat LiPol akumulátory neznámého původu apod. Kapacita je dostatečná pro několik hodin provozu drezíny. K nabíjení je použit modul, který se používá v jednoduchých powerbankách, dostupný také např. na dx.com. Akumulátor pak lze nabíjet z USB nabíječky a modul obsahuje také step-up konvertor na 5 V, kterým lze přímo napájet RC přijímač a další příslušenství.

Model je ovládán RC ovládáním stejného typu jako v případě modelu parní lokomotivy Loučka. Světla se přepínají pomocí RC přepínače světel, který je upraven také pro vstup dalšího kanálu klaksonu. Návěstní světla jsou osazena červenými LED a reflektory bílými LED s plošším vrchlíkem pro modelovější vzhled. Zvuk klaksonu je generován pomocí dalšího mikrokontroléru, ve kterém je uložena navzorkována perioda signálu typického klaksonu a tato přes pětibitový COVOX D/A převodník přivedena na zesilovač. Reproduktorek z mobilního telefonu dosáhne dostatečné hlasitosti při miniaturních rozměrech.

Regulátor motorku jsem zakoupil, bylo by však vhodnější regulátor optimalizovat pro daný typ motorku. V mém případě je frekvence PWM regulátoru 2 kHz a motorek píská. Pro použitý motor by bylo lépe frekvenci snížit. Pískání lze eliminovat připojením kondenzátoru cca 10 uF paralelně k motoru, avšak pak dochází k deformaci PWM pulzů a tím i k omezení výhod tohoto způsobu regulace. Následně je rozjezd modelu méně plynulý.

Veškerá elektronika se vešla do podvozku, takže drezína může jezdit i bez nákladu, byť podvozek není příliš modelový.

Elektronika modelu

Model jsem dále doplnil interiérovými prvky kabiny, vnějšími prvky ruční brzdy, zasklením oken a nátěrem s lehkou patinou.

Pohledy na sestavený motorový vozík typu Vm 14/52, ŠPD Vm53321:

Motorový vozík Tatra Motorový vozík Tatra

K vozíku jsem sestavil i dva vozíky, které také nabízí pan Krmela, čímž vznikla malá pracovní souprava pro traťovku.

Motorový vozík Tatra Motorový vozík Tatra

Nahoru

Poslední aktualizace: 25. 05. 2016 21:02